Wednesday 19 June 2013

Tips : Potong Bawang Pun Ada Caranya





Bawang yang tidak dipotong tidak mengeluarkan bau yang kuat yang memedihkan mata. Bau yang kuat ini juga membuatkan bawang merasa enak.


Ada sebabnya mengapa orang dulu dulu cerewet tentang cara potong bawang. Mereka pastikan bawang hasilkan aroma sebanyak mungkin. Cara yang terbaik, potong bawang sebelum memasak, jangan simpan lama sebab selepas bawang dipotong kerana bau dan rasa bawang semakin kurang selepas dipotong dan disimpan lama. 


Cara potong yang menghasilkan bau yang paling kuat ialah kerat bawang secara memanjang, iaitu dari bahagian hujung (bahagian keluar daun) ke arah bahagian pangkal (bahagian akar).Jika dikerat melintang (cross section), bau bawang yang dihasilkan tak kuat. Sebabnya, bila kita potong bawang, sel bawang pecah dan bawang akan keluarkan sejenis bahan kimia. 


Bahan kimia ini akan mengeluarkan aroma yang kuat apabila ia bertindakbalas dengan enzim yang juga dibebaskan oleh bawang tersebut. Bagaimanapun, enzim tersebut paling banyak di bahagian pangkal bawang. 


Jadi, kalau kita kerat melintang, tak banyak enzim dibebaskan, jadi hanya sebagaian bahan kimia yang dibebaskan oleh bawang bertindakbalas dan menghasilkan bau yang kita harapkan. 


Ringkasnya, kalau nak bawang rasa umph bila memasak, potong macam dalam gambar.





Bawang yang dipotong memanjang merembeskan lebih banyak enzim yang membuatkan bau bawang lebih kuat dan rasa lebih enak.


Sumber : tanamsendiri.com

Terima Kasih Sudi Komen dan Singgah blog Aina's Closet

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Beli Belah Di sini

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute